Ott Tanak wygrał Rajd Niemiec, dziesiątą tegoroczną rundę Rajdowych Mistrzostw Świata.
Dla kierowcy M-Sportu to drugi triumf w WRC - i pierwszy na asfalcie. Wielkie powody do zadowolenia ma również drugi zawodnik zespołu - obrońca tytułu Sebastien Ogier. Francuz odzyskał pozycję lidera klasyfikacji generalnej sezonu i na trzy rundy przed końcem rywalizacji odskoczył na 17 punktów największemu rywalowi Thierry'emu Neuville'owi.
Tanak stoczył pojedynek o zwycięstwo z rewelacyjnie jadącym Andreasem Mikkelsenem. Chociaż był to jego dopiero trzeci występ w Citroenie, Norweg podczas mokrego piątku nawet prowadził przez trzy oesy. Na koniec dnia znajdował się już na drugim miejscu, ale tracił do pierwszego tylko 5,8 sekundy.
Sytuacja uległa zmianie w sobotę, kiedy to przewaga Tanaka urosła do 21,4 sekundy. Mikkelsenowi nie pomogły błędy, jakie popełnił. Obrócił się, do tego dwukrotnie zgasł mu silnik. Ale potknięcia mieli prawie wszyscy.
W niedzielę Tanak kontrolując sytuację spokojnie dowiózł pierwszą lokatę do mety. Pokonał Mikkelsena ostatecznie o 16,4 sekundy.
Pierwszym liderem rajdu był sensacyjnie Jan Kopecky z WRC-2, który wygrał czwartkowy superoes na ulicach miasta Saarbrucken. Zanim do głosu doszli Tanak i Mikkelsen, prowadzeniem cieszył się jeszcze Dani Sordo. Kierowca Hyundaia imponował szybkością u naszego zachodniego sąsiada. Jak Tanak wygrał przez cały rajd pięć oesów - nikomu nie udało się zwyciężyć więcej. Ale stracił szanse na dobry wynik już na OS4. Hiszpan zsunął się z trasy w porośniętą drzewami przepaść. Samochód nie uległ większym uszkodzeniom, lecz nie dało się nim wrócić na trasę.
Na pocieszenie triumfator Rajdu Niemiec sprzed czterech lat zgarnął 5 bonusowych oczek za wygranie Power Stage.
Obok Tanaka i Mikkelsena na podium stanął Ogier. W piątek Francuz toczył zacięty bój z Neuvillem - i na koniec dnia minimalnie przegrywał - ale w sobotę już na pierwszym oesie konkurent poniósł klęskę. Podczas słynnego superoesu Arena Panzerplatte na poligonie wojskowym w dziwny sposób na cięciu zakrętu poważnie uszkodził zawieszenie tylnego prawego koła i odpadł.
Belg wrócił dzisiaj w systemie Rally-2 powalczyć o punkty na Power Stage, jednak nie udało mu się zdobyć ani jednego oczka. Był szósty.
Ogier z kolei zgarnął dwa punkty za czwartą lokatę. Dopisał na swoje konto ekstra zdobycz jako jedyny z czołowej czwórki rajdu.
Po 14 z 21 odcinków specjalnych czempion tracił tylko 4,5 sekundy do Mikkelsena, ale na mecie dzieli ich 14 sekund.
Czwarty był Juho Hanninen. Kierowca Toyoty - wyraźnie przebudzony w ostatnim czasie - mimo przygody w piątek i problemów z amortyzatorem w sobotę wygrał pojedynek z Elfynem Evansem. Przed niedzielą nieznacznie przegrywał, ale wyprzedził reprezentanta DMACK od razu na pierwszej dziesiejszej próbie, wykorzystując jego błąd. Walijczyk przestrzelił skrzyżowanie i zgasił silnik.
Podczas Power Stage przed Evansa wskoczył jeszcze Craig Breen - choć pękła mu przednia szyba. Irlandczyk jest w tym roku prawdziwym specjalistą od 5. miejsca. Zajął je już szósty raz.
Za Evansem sklasyfikowano Jari-Matti Latvalę. Były trzykrotny wicemistrz świata stracił szanse na czołowe pozycje przez kłopoty z silnikiem na OS5 i złapanie kapcia na OS15.
Na 8. pozycji sklasyfikowano Haydena Paddona, któremu przebiła się opona dwa razy.
Dziewiąte miejsce zajął reprezentant gospodarzy Armin Kremer. Niemiec wystąpił w Rajdowych Mistrzostwach Świata samochodem najwyższej kategorii pierwszy raz od 2004 roku, dosiadając dodatkowy egzemplarz Forda Fiesty WRC.
Punktowaną dziesiątkę uzupełnił Eric Camilli, który jednocześnie odniósł pierwszą wygraną w WRC-2. Francuz wyprzedził wspomnianego wcześniej Kopecky'ego wykorzystując złapanie kapcia przez Czecha w sobotę.
Z kolei Pontus Tidemand zajmując 3. miejsce w tej kategorii zapewnił sobie mistrzowski tytuł.
Obok Neuville'a największym przegranym rajdu jest Kris Meeke. Znany z częstych wypadków gwiazdor Citroena rozbił się od razu na pierwszej próbie. Później jadąc w Rally-2 odpadł ponownie - tym razem przez awarię.
Porażkę poniósł też Esapekka Lappi. Trzeci kierowca Toyoty, będący świeżo po pierwszym triumfie w WRC, odpadł na OS7, mając wypadek na mokrej nawierzchni. Na otarcie łez zdobył 4 punkty na Power Stage.
Jedyny Polak w stawce Łukasz Pieniążek (Peugeot 208 T16 R5) także miał swoje przygody. Ukończył rajd, ale tylko na 12. pozycji w WRC-2 (na 15 sklasyfikowanych kierowców). Ogólnie był 23.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - Rajd Niemiec - klasyfikacja końcowa po 21 odcinkach specjalnych (TOP 10) |
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Ott Tanak (Martin Jarveoja)
| Ford Fiesta WRC
| 2h 57m 31,7s
|
2. | Andreas Mikkelsen (Anders Jaeger)
| Citroen C3 WRC
| +16,4s
|
3.
| Sebastien Ogier (Julien Ingrassia)
| Ford Fiesta WRC
| +30,4s
|
4. | Juho Hanninen (Kaj Lindstrom)
| Toyota Yaris WRC
| +1m 49,2s
|
5. | Craig Breen (Scott Martin) | Citroen C3 WRC
| +2m 1,5s
|
6.
| Elfyn Evans (Daniel Barritt) | Ford Fiesta WRC
| +2m 3,4s
|
7. | Jari-Matti Latvala (Miikka Anttila)
| Toyota Yaris WRC
| +3m 58,2s
|
8. | Hayden Paddon (Sebastian Marshall)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +4m 32,4s
|
9. | Armin Kremer (Pirmin Winklhofer)
| Ford Fiesta WRC | +10m 19,4s
|
10. | Eric Camilli (Benjamin Veillas) | Ford Fiesta R5 | +10m 44,3s
|
Wyniki Power Stage (TOP 5):1. Dani Sordo 6m 17,3s
(Marc Marti)
2. Esapekka Lappi +0,2s
(Janne Ferm)
3. Jari-Matti Latvala +2,6s
(Miikka Anttila)
4. Sebastien Ogier +2,7s
(Julien Ingrassia)
5. Craig Breen +2,9s
(Scott Martin)
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - klasyfikacja kierowców po 10 z 13 rund (TOP 10) |
---|
| Kierowca | Samochód
| Pkt. |
---|
1. | Sebastien Ogier
| Ford Fiesta WRC
| 177
|
2. | Thierry Neuville
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 160
|
3.
| Ott Tanak
| Ford Fiesta WRC
| 144
|
4. | Jari-Matti Latvala
| Toyota Yaris WRC
| 123
|
5. | Dani Sordo
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 89
|
6.
| Elfyn Evans
| Ford Fiesta WRC
| 87
|
7. | Craig Breen
| Citroen C3 WRC
| 64
|
8. | Juho Hanninen
| Toyota Yaris WRC
| 58
|
9. | Hayden Paddon
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 55
|
10. | Esapekka Lappi
| Toyota Yaris WRC
| 49
|
Kolejna runda sezonu dopiero za siedem tygodni. Będzie nią Rajd Hiszpanii (Katalonii).
2017-08-20 - G. Filiks
3
Komentarze do:
WRC: Tanak wygrywa Rajd Niemiec, Ogier odzyskuje prowadzenie w punktacji
riderV8 2017-08-20 18:09
Szkoda odpadnięcia Tanaka w Polsce, nawet zgarniając wtedy "tylko" 18 punktów za drugie miejsce byłby wiceliderem tabeli.
Krófsko 2017-08-20 19:04
Brawo Ott i Martin! . Bałam się,że Estończycy będą musieli przepuścić Ogiera. Na szczęście do tego nie doszło.Widzieliście minę Sebastiena na podium ?. Wszyscy oklaskiwali sukces załogi ,tylko jak zwykle ten cham jako jedyny się wyłamał.
xsawierr 2017-08-21 09:40
V10 to gówno zasrane,nic nie warta strona dobrze jak by znikła-spieprzajcie chamy zawodowe