Ott Tanak wygrał Rajd Niemiec, dziesiątą tegoroczną rundę Rajdowych Mistrzostw Świata.
Dla kierowcy M-Sportu to drugi triumf w WRC - i pierwszy na asfalcie. Wielkie powody do zadowolenia ma również drugi zawodnik zespołu - obrońca tytułu Sebastien Ogier. Francuz odzyskał pozycję lidera klasyfikacji generalnej sezonu i na trzy rundy przed końcem rywalizacji odskoczył na 17 punktów największemu rywalowi Thierry'emu Neuville'owi.
Tanak stoczył pojedynek o zwycięstwo z rewelacyjnie jadącym Andreasem Mikkelsenem. Chociaż był to jego dopiero trzeci występ w Citroenie, Norweg podczas mokrego piątku nawet prowadził przez trzy oesy. Na koniec dnia znajdował się już na drugim miejscu, ale tracił do pierwszego tylko 5,8 sekundy.
Sytuacja uległa zmianie w sobotę, kiedy to przewaga Tanaka urosła do 21,4 sekundy. Mikkelsenowi nie pomogły błędy, jakie popełnił. Obrócił się, do tego dwukrotnie zgasł mu silnik. Ale potknięcia mieli prawie wszyscy.
W niedzielę Tanak kontrolując sytuację spokojnie dowiózł pierwszą lokatę do mety. Pokonał Mikkelsena ostatecznie o 16,4 sekundy.
Pierwszym liderem rajdu był sensacyjnie Jan Kopecky z WRC-2, który wygrał czwartkowy superoes na ulicach miasta Saarbrucken. Zanim do głosu doszli Tanak i Mikkelsen, prowadzeniem cieszył się jeszcze Dani Sordo. Kierowca Hyundaia imponował szybkością u naszego zachodniego sąsiada. Jak Tanak wygrał przez cały rajd pięć oesów - nikomu nie udało się zwyciężyć więcej. Ale stracił szanse na dobry wynik już na OS4. Hiszpan zsunął się z trasy w porośniętą drzewami przepaść. Samochód nie uległ większym uszkodzeniom, lecz nie dało się nim wrócić na trasę.
Na pocieszenie triumfator Rajdu Niemiec sprzed czterech lat zgarnął 5 bonusowych oczek za wygranie Power Stage.
Obok Tanaka i Mikkelsena na podium stanął Ogier. W piątek Francuz toczył zacięty bój z Neuvillem - i na koniec dnia minimalnie przegrywał - ale w sobotę już na pierwszym oesie konkurent poniósł klęskę. Podczas słynnego superoesu Arena Panzerplatte na poligonie wojskowym w dziwny sposób na cięciu zakrętu poważnie uszkodził zawieszenie tylnego prawego koła i odpadł.
Belg wrócił dzisiaj w systemie Rally-2 powalczyć o punkty na Power Stage, jednak nie udało mu się zdobyć ani jednego oczka. Był szósty.
Ogier z kolei zgarnął dwa punkty za czwartą lokatę. Dopisał na swoje konto ekstra zdobycz jako jedyny z czołowej czwórki rajdu.
Po 14 z 21 odcinków specjalnych czempion tracił tylko 4,5 sekundy do Mikkelsena, ale na mecie dzieli ich 14 sekund.
Czwarty był Juho Hanninen. Kierowca Toyoty - wyraźnie przebudzony w ostatnim czasie - mimo przygody w piątek i problemów z amortyzatorem w sobotę wygrał pojedynek z Elfynem Evansem. Przed niedzielą nieznacznie przegrywał, ale wyprzedził reprezentanta DMACK od razu na pierwszej dziesiejszej próbie, wykorzystując jego błąd. Walijczyk przestrzelił skrzyżowanie i zgasił silnik.
Podczas Power Stage przed Evansa wskoczył jeszcze Craig Breen - choć pękła mu przednia szyba. Irlandczyk jest w tym roku prawdziwym specjalistą od 5. miejsca. Zajął je już szósty raz.
Za Evansem sklasyfikowano Jari-Matti Latvalę. Były trzykrotny wicemistrz świata stracił szanse na czołowe pozycje przez kłopoty z silnikiem na OS5 i złapanie kapcia na OS15.
Na 8. pozycji sklasyfikowano Haydena Paddona, któremu przebiła się opona dwa razy.
Dziewiąte miejsce zajął reprezentant gospodarzy Armin Kremer. Niemiec wystąpił w Rajdowych Mistrzostwach Świata samochodem najwyższej kategorii pierwszy raz od 2004 roku, dosiadając dodatkowy egzemplarz Forda Fiesty WRC.
Punktowaną dziesiątkę uzupełnił Eric Camilli, który jednocześnie odniósł pierwszą wygraną w WRC-2. Francuz wyprzedził wspomnianego wcześniej Kopecky'ego wykorzystując złapanie kapcia przez Czecha w sobotę.
Z kolei Pontus Tidemand zajmując 3. miejsce w tej kategorii zapewnił sobie mistrzowski tytuł.
Obok Neuville'a największym przegranym rajdu jest Kris Meeke. Znany z częstych wypadków gwiazdor Citroena rozbił się od razu na pierwszej próbie. Później jadąc w Rally-2 odpadł ponownie - tym razem przez awarię.
Porażkę poniósł też Esapekka Lappi. Trzeci kierowca Toyoty, będący świeżo po pierwszym triumfie w WRC, odpadł na OS7, mając wypadek na mokrej nawierzchni. Na otarcie łez zdobył 4 punkty na Power Stage.
Jedyny Polak w stawce Łukasz Pieniążek (Peugeot 208 T16 R5) także miał swoje przygody. Ukończył rajd, ale tylko na 12. pozycji w WRC-2 (na 15 sklasyfikowanych kierowców). Ogólnie był 23.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - Rajd Niemiec - klasyfikacja końcowa po 21 odcinkach specjalnych (TOP 10) |
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Ott Tanak (Martin Jarveoja)
| Ford Fiesta WRC
| 2h 57m 31,7s
|
2. | Andreas Mikkelsen (Anders Jaeger)
| Citroen C3 WRC
| +16,4s
|
3.
| Sebastien Ogier (Julien Ingrassia)
| Ford Fiesta WRC
| +30,4s
|
4. | Juho Hanninen (Kaj Lindstrom)
| Toyota Yaris WRC
| +1m 49,2s
|
5. | Craig Breen (Scott Martin) | Citroen C3 WRC
| +2m 1,5s
|
6.
| Elfyn Evans (Daniel Barritt) | Ford Fiesta WRC
| +2m 3,4s
|
7. | Jari-Matti Latvala (Miikka Anttila)
| Toyota Yaris WRC
| +3m 58,2s
|
8. | Hayden Paddon (Sebastian Marshall)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +4m 32,4s
|
9. | Armin Kremer (Pirmin Winklhofer)
| Ford Fiesta WRC | +10m 19,4s
|
10. | Eric Camilli (Benjamin Veillas) | Ford Fiesta R5 | +10m 44,3s
|
Wyniki Power Stage (TOP 5):1. Dani Sordo 6m 17,3s
(Marc Marti)
2. Esapekka Lappi +0,2s
(Janne Ferm)
3. Jari-Matti Latvala +2,6s
(Miikka Anttila)
4. Sebastien Ogier +2,7s
(Julien Ingrassia)
5. Craig Breen +2,9s
(Scott Martin)
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - klasyfikacja kierowców po 10 z 13 rund (TOP 10) |
---|
| Kierowca | Samochód
| Pkt. |
---|
1. | Sebastien Ogier
| Ford Fiesta WRC
| 177
|
2. | Thierry Neuville
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 160
|
3.
| Ott Tanak
| Ford Fiesta WRC
| 144
|
4. | Jari-Matti Latvala
| Toyota Yaris WRC
| 123
|
5. | Dani Sordo
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 89
|
6.
| Elfyn Evans
| Ford Fiesta WRC
| 87
|
7. | Craig Breen
| Citroen C3 WRC
| 64
|
8. | Juho Hanninen
| Toyota Yaris WRC
| 58
|
9. | Hayden Paddon
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 55
|
10. | Esapekka Lappi
| Toyota Yaris WRC
| 49
|
Kolejna runda sezonu dopiero za siedem tygodni. Będzie nią Rajd Hiszpanii (Katalonii).
2017-08-20 - G. Filiks
0
Komentarze do:
WRC: Tanak wygrywa Rajd Niemiec, Ogier odzyskuje prowadzenie w punktacji