Ott Tanak pewnie zwyciężył Rajd Niemiec, dziewiątą tegoroczną rundę WRC.
Kierowca Toyoty odniósł drugą z rzędu wygraną u naszego zachodniego sąsiada, jak i drugi z rzędu triumf w sezonie 2018.
Estończyk prowadził niemal przez cały dystans. Stracił pozycję lidera tylko na moment, na rzecz Sebastiena Ogiera. Mistrz świata wyprzedził rywala na drugim odcinku specjalnym, ale na trzecim z powrotem był z tyłu.
Tanak zapisał na swoje konto 1/3 oesów. Z pierwszych siedmiu prób okazał się najszybszy na sześciu. Później nie wygrał już żadnej, lecz i tak zdominował zmagania.
Pomógł mu w tym sobotni dramat Ogiera. Przez pierwszą połowę rajdu kierowca Forda Fiesty WRC nie pozwalał uciec byłemu koledze zespołowemu na więcej niż 14,1 sekundy, jednak na trzynastym oesie, którym był drugi przejazd blisko 40-kilometrowego Panzerplatte, Francuz przebił oponę, stanął na wymianę koła, stracił ponad 100 sekund i mógł zapomnieć o szansach na zwycięstwo.
Co ciekawe, kapeć przydarzył się również Tanakowi, ale jemu niewiele zrobił. Lider miał szczęście w nieszczęściu. Złapał gumę na poprzedniej próbie, która była przeszło czterokrotnie krótsza - i niewiele brakowało, a jeszcze by ją wygrał.
30-latkowi nie przeszkodził wczoraj także uszkodzony przód Yarisa.
Tanak ostatecznie zwyciężył za Odrą z przewagą 39,2 sekundy. Na dodatek zdobył cztery bonusowe punkty na Power Stage. Ustąpił na finałowym oesie jedynie Ogierowi i to o zaledwie 0,1 sekundy.
Po wczorajszym pechu Ogiera, na drugie miejsce w rajdzie wskoczył Dani Sordo. Kierowca Hyundaia, który pięć lat temu odniósł w Niemczech swój jak dotąd jedyny triumf w WRC, w sobotę był najszybszy na trzech odcinkach i awansował aż o cztery pozycje. Wydawało się, że w niedzielę Hiszpan stoczy emocjonujący pojedynek z Jari-Matti Latvalą (Toyota), który tracił do niego mniej niż sekundę. Jednak obydwaj odpadli.
Od razu na pierwszym oesie dnia Sordo miał wypadek. Dotarł do mety próby (ze stłuczoną szybą), ale stracił ponad półtorej minuty i spadł na siódme miejsce, następnie wycofał się z dalszej rywalizacji ze względu na uszkodzenie silnika. Latvalę wyeliminował zaś problem związany z układem przeniesienia napędu.
Tak oto druga lokata przypadła liderowi klasyfikacji generalnej sezonu Thierry'emu Neuville'owi (Hyundai). Belg ma spore szczęście, bo gdyby nie kłopoty konkurentów, mógłby wylądować tylko na piątym miejscu. Nie imponował szybkością zwłaszcza w sobotę - za co obwiniał dyferencjał, który wymieniono mu wraz ze skrzynią biegów po piątkowym wycieku oleju.
Na najniższym stopniu podium znalazł się Esapekka Lappi (Toyota).
Ogier po kapciu spadł aż na dziewiątą lokatę, ale jeszcze zdobył czwarte miejsce.
Awans o pięć pozycji oraz zwycięstwo na Power Stage sprawiły, że strata czempiona globu do Neuville'a w generalce wzrosła ledwie o 2 punkty, z 21 do 23 oczek. Z drugiej strony, as M-Sportu ma już tylko 13 punktów przewagi nad Tanakiem, włączającym się do walki o tytuł.
Neuville mógł bardziej umocnić się na prowadzeniu, gdyby nie popełnił błędu na Power Stage - musiał zawracać. Co ciekawe, i tak zdobył przynajmniej jedno dodatkowe oczko.
Na piątym miejscu w rajdzie uplasował się Teemu Suninen (M-Sport), zaliczający pierwszy występ w WRC na asfalcie.
Szósta pozycja przypadła Andreasowi Mikkelsenowi (Hyundai).
Siódmy był Craig Breen. Kierowca Citroena mógł wywalczyć lepszy wynik, gdyby nie wypadł z drogi na ostatnim sobotnim odcinku. Uszkodził wtedy tylne zawieszenie i stracił prawie półtorej minuty. Poza tym, w piątek na jednym z oesów jego oraz Suninena złapała niespodziewana ulewa, której uniknęli rywale.
Ósme miejsce zajął nieoczekiwanie reprezentant gospodarzy Marijan Griebel, startujący starym Citroen DS3 WRC. To jego życiowy wynik.
Na dziewiątej pozycji sklasyfikowano zwycięzcę w WRC 2 - Jana Kopecky'ego, a na dziesiątej drugiego w tej kategorii Kallego Rovanperę (obaj Skoda Fabia R5).
Obok Sordo oraz Latvali, dzisiaj z rajdu odpadł też Mads Ostberg (Citroen). On także znalazł się w tarapatach na pierwszym oesie dnia. Podobnie jak Sordo miał wypadek. Norweg i tak był tylko dziewiąty (do czego przyczyniły się wcześniejsze problemy z mocą auta), aczkolwiek gdyby dojechał do mety, mógłby zająć siódme miejsce.
W sobotę z rywalizacją pożegnał się z kolei Elfyn Evans (M-Sport). Walijczyk wypadł z drogi, uderzył w betonowy kloc i uszkodził zawieszenie - a po piątku okupował czwartą pozycję.
W niedzielę wrócił w systemie Rally 2... i na Power Stage znowu znalazł się poza trasą.
Na koniec o wynikach Polaków startujących w WRC 2. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) wykorzystując problemy innych na półmetku rajdu był drugi, ale ostatecznie zajął 5. miejsce, ze stratą blisko minuty do zwycięzcy.
Łukasz Pieniążek (Skoda Fabia R5) stopniowo piął się w górę, by wywalczyć 6. pozycję.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - Rajd Niemiec - klasyfikacja końcowa po 18 odcinkach specjalnych (TOP 10) |
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Ott Tanak (Martin Jarveoja)
| Toyota Yaris WRC
| 3h 3m 36,9s |
2. | Thierry Neuville (Nicolas Gilsoul)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +39,2s
|
3.
| Esapekka Lappi (Janne Ferm)
| Toyota Yaris WRC
| +1m 0,9s
|
4. | Sebastien Ogier (Julien Ingrassia)
| Ford Fiesta WRC
| +1m 34,5s
|
5. | Teemu Suninen (Mikko Markkula)
| Ford Fiesta WRC
| +2m 2,9s |
6.
| Andreas Mikkelsen (Anders Jaeger)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +2m 13,8s
|
7. | Craig Breen (Scott Martin)
| Citroen C3 WRC
| +2m 39,1s
|
8. | Marijan Griebel (Alexander Rath)
| Citroen DS3 WRC
| +10m 41,2s
|
9. | Jan Kopecky (Pavel Dresler)
| Skoda Fabia R5
| +13m 12,8s
|
10. | Kalle Rovanpera (Jonne Halttunen)
| Skoda Fabia R5
| +13m 16,6s
|
Power Stage (TOP 5):1. Sebastien Ogier 7m 15,0s
2. Ott Tanak +0,1s
3. Esapekka Lappi +4,0s
4. Craig Breen +4,2s
5. Thierry Neuville +6,7s
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - klasyfikacja generalna kierowców po 9 z 13 rajdów (TOP 10) |
---|
| Kierowca | Samochód
| Pkt.
|
---|
1. | Thierry Neuville
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 172
|
2. | Sebastien Ogier
| Ford Fiesta WRC
| 149
|
3.
| Ott Tanak
| Toyota Yaris WRC
| 136
|
4. | Esapekka Lappi
| Toyota Yaris WRC
| 88
|
5. | Andreas Mikkelsen
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 65
|
6.
| Dani Sordo
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 60
|
7. | Jari-Matti Latvala
| Toyota Yaris WRC
| 55
|
8. | Elfyn Evans
| Ford Fiesta WRC
| 52
|
9. | Mads Ostberg
| Citroen C3 WRC
| 48
|
10. | Craig Breen
| Citroen C3 WRC
| 47
|
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - klasyfikacja generalna producentów po 9 z 13 rajdów (TOP 10)
|
---|
| Zespół | Samochód
| Pkt. |
---|
1. | Hyundai
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 254
|
2. | Toyota
| Toyota Yaris WRC
| 241
|
3.
| M-Sport Ford
| Ford Fiesta WRC
| 224
|
4. | Citroen
| Citroen C3 WRC
| 159
|
Następny rajd w połowie września w Turcji, która wróciła do kalendarza WRC zastępując Polskę.
2018-08-19 - G. Filiks
0
Komentarze do:
WRC: Tanak wygrywa Rajd Niemiec