Ott Tanak zdecydowanie zwyciężył Rajd Szwecji. Triumf w zimowej rundzie WRC pozwolił mu przejąć fotel lidera klasyfikacji generalnej sezonu 2019.
Kierowca Toyoty prowadził przez większość imprezy. Jechał szybko, a jednocześnie unikał błędów, czego nie można powiedzieć o innych.
Rajd Szwecji odbył się tego roku w trochę nietypowych warunkach. Nierzadko zamiast śniegu i lodu zawodnicy napotykali na trasie błoto i szuter. Do pokonania było 19 odcinków specjalnych.
Najpierw prowadzenie objął zwycięzca sprzed roku, Thierry Neuville. As Hyundaia okazał się najszybszy na czwartkowym superoesie, rozegranym na torze kłusaków w Karlstad. Następnego dnia zaatakował Tanak i od razu odebrał wicemistrzowi świata pierwsze miejsce.
Na koniec piątku tabelę otwierał jeszcze inny kierowca. Do głosu doszedł niespodziewanie Teemu Suninen. Reprezentant zespołu M-Sport Ford pierwszy raz w karierze był liderem rajdu WRC. Ale miał zaledwie 2-sekundową przewagę.
W sobotę rano na czoło znowu wysunął się Tanak - i pozostał numerem jeden do samej mety.
Przez drugą połowę rajdu Estończyk właściwie już nie musiał z nikim walczyć. Stał się bezpieczny, ponieważ jego najgroźniejszy rywal, czyli Suninen, po utracie pozycji lidera szybko przepadł. W trakcie OS10 utknął w zaspie, stracił półtorej minuty i znalazł się na ósmej lokacie. Jakby tego było mało, cztery oesy później popełnił kolejny błąd i uderzył w drzewo. Pojechał dalej, ale uszkodzona klatka bezpieczeństwa w samochodzie nie pozwoliła mu dokończyć wczorajszych zmagań.
W piątek przez chwilę prowadził także Jari-Matti Latvala, zaliczający rekordowy, 197 start w WRC. Partner Tanaka jednak nie będzie wspominał miło tego rajdu. Jego szanse na dobry wynik prysły na kończącym dzień OS8. Też wpadł w zaspę i nie mógł z niej wyjechać.
W podobnych okolicznościach przegrał mistrz świata Sebastien Ogier. Kierowcy Citroena powinęła się noga na OS6.
Wcześniej odpadł Marcus Gronholm. Czempion z sezonów 2000 i 2002 wrócił po latach na jeden występ, ale okazało się, że był to raczej zły pomysł. Od początku bowiem popełniał błąd za błędem. 51-latek stał w zaspie już na OS3. Wtedy jeszcze pomogli mu kibice, lecz na kolejnym odcinku utknął ponownie, tym razem na dobre.
Tanak ostatecznie wygrał o 53,7 sekundy. Po drodze zapisał na swoje konto sześć oesów - łącznie z Power Stage. Zdobył więc maksymalną liczbę punktów. Oznacza to, że teraz przewodzi generalce z przewagą 7 oczek nad drugim Neuville'em. Tymczasem Ogier, który otwierał klasyfikację po zwycięstwie w Rajdzie Monte Carlo, spadł na trzecie miejsce.
O ile Tanak triumfował dziś niezagrożony, o tyle do końca nie było wiadomo, kto zajmie drugą pozycję. Walczyło o nią zacięcie trzech kierowców.
Górą z tego pojedynku wyszedł Esapekka Lappi.
Na najniższym stopniu podium stanął Neuville, gorszy od Fina o 3 sekundy.
Wiceliderem długo był Andreas Mikkelsen, lecz na mecie musiał zadowolić się czwartą lokatą. Norweg jest największym przegranym niedzieli. Spadł za Lappiego i Neuville'a dwa oesy przed końcem rajdu.
Piąte miejsce przypadło Elfynowi Evansowi. Niewiele brakowało, a Walijczyk również wyprzedziłby Mikkelsena. Różnica między nimi wynosi 2,8 sekundy.
Szóstą pozycję drugi raz z rzędu zajął Kris Meeke, a dopiero na siódmej uplasował się były dziewięciokrotny mistrz świata Sebastien Loeb. Obydwu brakowało tempa.
Meeke za to poleciał wczoraj najdalej na słynnej hopie Colin Crest. Jego skok liczył 41 metrów.
Ósmy był reprezentant gospodarzy Pontus Tidemand.
Dziewiąte miejsce należy do zwycięzcy w kategorii WRC 2. Jest nim Ole Christian Veiby.
Czołową dziesiątkę zamknął Janne Tuohino. Fin jadący Fiestą zapunktował w WRC pierwszy raz od 2006 roku.
W rajdzie uczestniczył jeden polski kierowca - Łukasz Pieniążek. 28-latek debiutował jako zawodnik M-Sport Ford w WRC 2 Pro. Niestety, już na drugim oesie uderzył w drzewo i odpadł.
W sobotę nasz rodak wrócił w Rally2. Zajął ostatnie miejsce w swojej kategorii, ale wciąż zdobył sporo punktów. Dlatego, że w rywalizacji wzięło udział pięć samochodów, a sklasyfikowano cztery.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2019 - Rajd Szwecji - klasyfikacja końcowa po 19 odcinkach specjalnych (TOP 10) |
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Ott Tanak (Martin Jarveoja) | Toyota Yaris WRC
| 2h 47m 30,0s
|
2. | Esapekka Lappi (Janne Ferm)
| Citroen C3 WRC
| +53,7s
|
3.
| Thierry Neuville (Nicolas Gilsoul)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +56,7s
|
4. | Andreas Mikkelsen (Anders Jaeger)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +1m 5,4s
|
5. | Elfyn Evans (Scott Martin)
| Ford Fiesta WRC
| +1m 8,2s
|
6.
| Kris Meeke (Sebastian Marshall)
| Toyota Yaris WRC
| +1m 38,8s
|
7. | Sebastien Loeb (Daniel Elena)
| Hyundai i20 Coupe WRC
| +1m 49,7s
|
8. | Pontus Tidemand (Ola Floene)
| Ford Fiesta WRC
| +3m 37,7s
|
9. | Ole Christian Veiby (Jonas Andersson)
| Volkswagen Polo GTI R5
| +6m 34,0s
|
10. | Janne Tuohino (Mikko Markkula)
| Ford Fiesta WRC
| +8m 21,4s
|
Power Stage (TOP 5):1. Ott Tanak 5m 15,1s
2. Thierry Neuville +3,5s
3. Elfyn Evans +4,4s
4. Sebastien Ogier +4,6s
5. Esapekka Lappi +4,9s
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2019 - klasyfikacja generalna kierowców po 2 z 14 rajdów (TOP 10) |
---|
| Kierowca | Samochód
| Pkt. |
---|
1. | Ott Tanak
| Toyota Yaris WRC
| 47
|
2. | Thierry Neuville
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 40
|
3.
| Sebastien Ogier
| Citroen C3 WRC
| 31
|
4. | Kris Meeke
| Toyota Yaris WRC
| 21
|
5. | Esapekka Lappi
| Citroen C3 WRC
| 19
|
6.
| Sebastien Loeb
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 18
|
7. | Elfyn Evans
| Ford Fiesta WRC
| 13
|
8. | Andreas Mikkelsen
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 12
|
9. | Jari-Matti Latvala
| Toyota Yaris WRC
| 10
|
10. | Gus Greensmith
| Ford Fiesta R5
| 6
|
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2019 - klasyfikacja generalna producentów po 2 z 14 rajdów (TOP 10) |
---|
| Zespół | Samochód
| Pkt.
|
---|
1. | Toyota
| Toyota Yaris WRC
| 58
|
2. | Hyundai
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 57
|
3.
| Citroen | Citroen C3 WRC
| 47 |
4.
| M-Sport Ford
| Ford Fiesta WRC
| 30
|
Kolejna runda WRC za trzy tygodnie w Meksyku.
2019-02-17 - G. Filiks
1
Komentarze do:
WRC: Tanak pewnie wygrywa Rajd Szwecji i przejmuje prowadzenie w generalce
riderV8 2019-02-17 17:26
Jeśli tylko Toyota uniknie problemów z poprzedniego sezonu, czyli rozpadania się układu chłodzenia od każdego mocniejszego uderzenia to do Tanaka nikt się nie zbliży. Przez ten sam defekt Tanak stracił punkty, a może i zwycięstwa w Portugalii, na Sardynii i Wielkiej Brytanii.