Ott Tanak przewodzi klasyfikacji generalnej Rajdu Portugalii przed półmetkiem pełnej emocji szóstej tegorocznej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata.
Po czwartkowym superoesie Lousada, w piątek kierowcy dwukrotnie przejechali trzy długie odcinki specjalne, a następnie dwa razy zmierzyli się z niespełna 2-kilometrową próbą na ulicach Bragi. Razem pokonali więc osiem oesów. Ich łączna długość wyniosła blisko 150 kilometrów.
Tanak ma co najmniej pięciu rywali do zwycięstwa, chociaż w trakcie ostatniego dzisiaj długiego odcinka (OS7) z grona kandydatów do triumfu wypadły naraz trzy nazwiska: Kris Meeke, Jari-Matti Latvala i Hayden Paddon.
Paddon został liderem po OS2, ale na kolejnej próbie restartował silnik i oddał pierwsze miejsce Latvali. Reprezentant Hyundaia wciąż był w czołówce, lecz na siódmym oesie miał kolejną awarię samochodu, która zupełnie go pogrążyła. Osiągnął metę ze stratą prawie 11 minut.Z kolei Latvala podczas OS7 rolował, uszkodził wydech, pokonał resztę odcinka w "trybie drogowym" i stracił blisko 5 minut. Zawodnik Toyoty pożegnał się z prowadzeniem już na OS5, ale ruszając na trasę siódmego oesu był jedynie o 0,1 sekundy w tyle za Tanakiem.Nim Tanak wysunął się na czoło, prowadził jeszcze i Meeke, lecz na OS6 kierowca Citroena spadł o cztery lokaty. Powoli schodziło mu powietrze w jednej z opon - aczkolwiek stracił na tym odcinku tylko 9,5 sekundy i nadal jak najbardziej się liczył. Jednak na kolejnym odpadł. Najpierw zatrzymał się, aby zmienić koło, potem stanął na dobre, nie mogąc kontynuować jazdy przez uszkodzenie zawieszenia.Dramat przeżył także m. in. Mads Ostberg. Norweg, który przeszedł na opony DMACK i wygrał pierwszy odcinek specjalny rajdu ex aequo z triumfatorem dwóch poprzednich rund Thierrym Neuville'em, na OS5 złapał kapcia, a później męczył się z wymianą koła. W efekcie dojechał do mety ze stratą prawie trzech i pół minuty. Przed pechowym oesem był dopiero dziewiąty, ale od pierwszej pozycji dzieliło go niewiele - 16,4 sekundy.Problemy spotkały również Tanaka i to w trakcie szóstego oesu, czyli tego, na którym przejął prowadzenie. Kierowca M-Sportu relacjonował, że wtedy "zgiął coś" w swoim Fordzie Fiesta WRC i później auto źle mu się prowadziło.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - Rajd Portugalii - klasyfikacja generalna po 9 z 19 odcinków specjalnych (TOP 10 + Polacy) | ||||
---|---|---|---|---|
Kierowca (Pilot) | Samochód | Strata | ||
1. | Ott Tanak (Martin Jarveoja) | Ford Fiesta WRC | 1h 37m 18,5s | |
2. | Dani Sordo (Marc Marti) | Hyundai i20 Coupe WRC | +4,6s | |
3. | Sebastien Ogier (Julien Ingrassia) | Ford Fiesta WRC | +5s | |
4. | Thierry Neuville (Nicolas Gilsoul) | Hyundai i20 Coupe WRC | +11,1s | |
5. | Craig Breen (Martin Scott) | Citroen C3 WRC | +12,9s | |
6. | Elfyn Evans (Daniel Barritt) | Ford Fiesta WRC | +18,3s | |
7. | Juho Hanninen (Kaj Lindstrom) | Toyota Yaris WRC | +52,0s | |
8. | Esapekka Lappi (Janne Ferm) | Toyota Yaris WRC | +1m 12,3s | |
9. | Andreas Mikkelsen (Anders Jaeger) | Skoda Fabia R5 | +3m 17,8s | |
10. | Mads Ostberg (Ola Floene) | Ford Fiesta WRC | +3m 50s | |
23. | Łukasz Pieniążek (Przemysław Mazur) | Peugeot 208 T16 | +10m 26,3s | |
31. | Jakub Brzeziński (Robert Hundla) | Citroen DS3 R3T | +18m 46,7s | |
33. | Hubert Ptaszek (Maciej Szczepaniak) | Skoda Fabia R5 | +21m 42,2s |
Brzeziński super, Pieniążek pierwsze kroki w mistrzostwach świata, trudny rajd. Ptaszek to porażka. Najlepsze zaplecze techniczne, ogromny budżet, do dyspozycji topowy sprzęt (Peugeot, Skoda), pilot z największym doświadczeniem w MŚ, a wyników brak... Na polskim podwórku też dostałby baty.
Dokładnie wolał by na jego miejsce Siemanko tam widzieć,na pewno wyniki w top 3 ewentualnie top 4 i często na mecie