Sebastien Ogier zaczął kroczyć ku szóstemu tytułowi rajdowego mistrza świata. Francuz pewnie wygrał kolejną edycję Rajdu Monte Carlo, inaugurującego sezon WRC.
To piąty z rzędu triumf zawodnika M-Sportu w kultowej imprezie, rozgrywanej w trudnych, zmiennych warunkach pogodowych.
Kierowca Forda Fiesty WRC prowadził od pierwszego do ostatniego odcinka specjalnego.
Tegoroczny Rajd Monte Carlo okazał się wyjątkowo wymagający. Szczególnym wyzwaniem był pierwszy oes, przeprowadzony nocą na miejscami oblodzonej nawierzchni, a także dziewiąty, pokryty grubą warstwą śniegu zamieniającego się w błoto. Próby te odegrały decydującą rolę.
Zawodnicy mieli problemy z trafnym doborem opon i popełniali dużo błędów. Nie ustrzegł się ich również Ogier.
Mistrz jednak z każdej opresji wychodził obronną ręką. Na pierwszym odcinku się obrócił, ale i tak wygrał, na OS7 wjechał do rowu, ale dość szybko został z niego wypchnięty. Były też mniejsze przygody. W niedzielę w pewnej chwili prawie się zatrzymał, bo kibice odpalili flarę/racę i zadymili trasę. Wcześniej o mało co nie potrącił przebiegającego przez drogę psa.
Ogier rywalizował o wygraną z byłym partnerem zespołowym Ottem Tanakiem, który zaliczył fantastyczny debiut w Toyocie. Choć wyjechał z trasy i cofał na karkołomnym pierwszym odcinku, po piątku Estończyk tracił do lidera niecałe 15 sekund. Jednak na pierwszym sobotnim oesie - wspomnianym arcytrudnym OS9 - przegrał z Ogierem o ponad minutę. To zdecydowało o losach ich pojedynku.
Aby jeszcze powalczyć z obrońcą tytułu, Tanak musiałby dać z siebie wszystko, a absolutnie nie chciał ryzykować. Mimo tego do końca wczorajszego dnia jego strata stopniała do nieco ponad 30 sekund, lecz dziś z powrotem wzrosła.
Ostatecznie Ogier triumfował z niespełna minutą przewagi. Do 25 punktów za wygraną dorzucił 1 oczko za piąte miejsce na Power Stage.
Zwycięzca rajdu i zdobywca drugiej pozycji zapisali na swoje konto po cztery odcinki. Najwięcej oesów padło łupem Thierry'ego Neuville'a. Kierowca Hyundaia był najszybszy na pięciu próbach, ale od początku się nie liczył. Na pierwszym odcinku utknął na poboczu i stracił grubo ponad cztery minuty. Później jeszcze złapał kapcia.
Wicemistrz świata zakończył rajd na 5. miejscu i zgarnął 4 bonusowe punkty na Power Stage. Biorąc pod uwagę okoliczności, to i tak niezły wynik. Zwłaszcza, że przed finałowym oesem plasował się jeszcze dwie lokaty niżej.
Inauguracja sezonu bądź co bądź niewątpliwie nie wyszła Hyundaiowi. Dwaj pozostali zawodnicy południowokoreańskiego koncernu - Andreas Mikkelsen i Dani Sordo - mieli szanse na podium, lecz Norweg odpadł w piątek, a Hiszpan w sobotę. Pierwszego wyeliminował problem z alternatorem, drugi jak Neuville wypadł z trasy. Na OS9.
Największym beneficjentem ich niepowodzeń był Jari-Matti Latvala. Fin stanął na najniższym stopniu podium. Został prawie minutę w tyle za Tanakiem, aczkolwiek jednocześnie pokonał o blisko trzy minuty czwartego kierowcę.
Toyota mogła zająć pozycje 2-3-4, ale ostatni z jej reprezentantów Esapekka Lappi przegrał w samej końcówce. Już w sobot popełnił błąd, który kosztował go około trzy minuty - wjechał na skarpę, przez co musiał zmieniać koło na odcinku. Niemniej jednak stracił czwarte miejsce tylko na chwilę.
Lecz dzisiaj przydarzyły mu się dwie kolejne wycieczki poza drogę - na dwóch ostatnich oesach. W efekcie spadł na 7. lokatę.
Tak oto czwarta pozycja trafiła do Krisa Meeke'a. Lider Citroena jak Neuville musiał od samego początku odrabiać dużą stratę. On także ugrzązł na poboczu na OS1 - gdy po obróceniu się cofał.
Podobnie jak Neuville, Irlandczyk mimo "falstartu" koniec końców i tak ma się z czego cieszyć. Zdobył łącznie 17 punktów, bo jeszcze wygrał Power Stage. Oznacza to, że jest gorszy tylko o jedno oczko niż Tanak.
Już pierwszego dnia mocno w tyle został również Elfyn Evans. Zespołowy kolega Ogiera stracił na OS1 blisko cztery minuty po tym, jak męczył się z wymianą koła po ciemku.
Przez resztę rajdu Walijczyk także zaliczył duży awans w klasyfikacji. Na mecie jest 6. Przed Power Stage tracił zaledwie 1,2 sekundy do Meeke'a, ale zamiast wyprzedzić konkrenta z przodu, na finałowej próbie spadł za Neuville'a.
Trzeci kierowca M-Sportu Bryan Bouffier zajął 8. miejsce. Były trzykrotny mistrz Polski, pokazujący się w Mistrzostwach Świata okazyjnie, nie miał tempa. Francuz pierwszy raz startował samochodem WRC nowej generacji, poza tym przez kolizję na rekonesansie musiał w ostatniej chwili wymienić pilota. Dziś dodatkowo był następnym, który stracił czas grzęznąc w śniegu na poboczu.
Dziewiąta pozycja przypadła drugiemu kierowcy Citroena - Craigowi Breenowi. 27-latkowi przytrafiło się wiele problemów, ale najbardziej zaszkodziło mu piątkowe uszkodzenie hamulców po najechaniu na kamień.
Punktowaną dziesiątkę uzupełnił zwycięzca w kategorii WRC-2. Jest nim Jan Kopecky (Skoda).
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - Rajd Monte Carlo - klasyfikacja końcowa po 17 odcinkach specjalnych (TOP 10) |
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Sebastien Ogier (Julien Ingrassia)
| Ford Fiesta WRC
| 4h 18m 55,5s
|
2. | Ott Tanak (Martin Jarveoja)
| Toyota Yaris WRC
| +58,3s
|
3.
| Jari-Matti Latvala (Miikka Anttila)
| Toyota Yaris WRC
| +1m 52s
|
4. | Kris Meeke (Paul Nagle)
| Citroen C3 WRC
| +4m 43,1s
|
5. | Thierry Neuville (Nicolas Gilsoul) | Hyundai i20 Coupe WRC
| +4m 53,8s
|
6.
| Elfyn Evans (Daniel Barritt)
| Ford Fiesta WRC | +4m 54,8s
|
7. | Esapekka Lappi (Janne Ferm)
| Toyota Yaris WRC
| +4m 57,5s
|
8. | Bryan Bouffier (Xavier Panseri)
| Ford Fiesta WRC
| +7m 39,5s
|
9. | Craig Breen (Scott Martin)
| Citroen C3 WRC
| +9m 6,7s
|
10. | Jan Kopecky (Pavel Dresler)
| Skoda Fabia R5
| +16m 43s
|
Power Stage (TOP 5):1. Kris Meeke 10m 6,7s
2. Thierry Neuville +2,3s
3. Andreas Mikkelsen +4,4s
4. Jari-Matti Latvala +6,9s
5. Sebastien Ogier +8,1s
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - klasyfikacja generalna kierowców po 1 z 13 rajdów (TOP 10) |
---|
| Kierowca
| Samochód
| Pkt.
|
---|
1. | Sebastien Ogier
| Ford Fiesta WRC
| 26
|
2. | Ott Tanak
| Toyota Yaris WRC
| 18
|
3.
| Jari-Matti Latvala
| Toyota Yaris WRC
| 17
|
4. | Kris Meeke
| Citroen C3 WRC
| 17
|
5. | Thierry Neuville
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 14
|
6.
| Elfyn Evans
| Ford Fiesta WRC
| 8
|
7. | Esapekka Lappi
| Toyota Yaris WRC
| 6
|
8. | Bryan Bouffier
| Ford Fiesta WRC
| 4
|
9. | Andreas Mikkelsen
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 3
|
10. | Craig Breen
| Citroen C3 WRC
| 2
|
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - klasyfikacja generalna producentów po 1 z 13 rajdów (TOP 10) |
---|
| Zespół | Samochód
| Pkt.
|
---|
1. | M-Sport Ford
| Ford Fiesta WRC
| 33
|
2. | Toyota
| Toyota Yaris WRC
| 33
|
3.
| Citroen
| Citroen C3 WRC
| 18 |
4. | Hyundai
| Hyundai i20 Coupe WRC
| 14 |
Druga runda sezonu w połowie lutego w Szwecji.
2018-01-28 - G. Filiks
1
Komentarze do:
WRC - Rajd Monte Carlo: Ogier triumfuje
xsawierr 2018-01-29 18:10
Do przewidzenia super Tanak i słabo Bouffier