Nikołaj Griazin (Skoda Fabia R5) wygrał 75. edycję Rajdu Polski, zaliczaną do Rajdowych Mistrzostw Europy i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Wśród kierowców rywalizujących w drugim z wymienionych cyklów ze zwycięstwa cieszy się natomiast Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia R5).
Szutrowa impreza z bazą w Mikołajkach, w poprzednich latach stanowiąca eliminację WRC, tego roku była przedostatnią rundą w kalendarzu ERC i finałową, podwójnie punktowaną w kalendarzu RSMP.
Poza triumfatorami rajdu, otwierać szampana mogą również Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5) oraz Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia R5). Rosjanin został mistrzem Europy, Polak drugi raz w karierze sięgnął po krajowy tytuł.
Łukjaniuk już przed startem był pewny wygranej w tegorocznym sezonie ERC. Dlatego, że do rajdu nie zgłosił się wicelider klasyfikacji generalnej Bruno Magalhaes. Portugalczyk nie miał środków finansowych.
Jadąc bez presji, świeżo upieczony mistrz Starego Kontynentu popisał się w piątek najlepszym czasem na odcinku kwalifikacyjnym, następnie zapisał na swoje konto krótki, pierwszy odcinek specjalny (Mikołajki Arena). Jednak w sobotę szybko przepadły mu szanse na zwycięstwo. Na drugim oesie (Paprotki) oddał prowadzenie Griazinowi (czyli rodakowi), a na trzecim (Świętajno) się rozbił i odpadł.
Trzecia próba okazała się pechowa także dla najlepszego Polaka - Łukasza Pieniążka (Skoda Fabia R5). On też zakończył na niej jazdę, uderzając w drzewo. Przed zajściem 28-latek zajmował czwarte miejsce w tabeli łącznej rajdu.
Griazin po objęciu pozycji lidera nie oddał jej nawet na moment. Niemniej jednak 20-latek przez cały weekend toczył zacięty pojedynek z innym młodym talentem, Jarim Huttunenem (Hyundai i20 R5).
Rosjanin (startujący na łotewskiej licencji) był najszybszy na 8 z 15 odcinków, Fin wygrał 7 prób (na jednej mieli identyczny czas).
W końcówce Griazinowi pomogła 10-sekundowa kara nałożona na Huttunena za spóźnienie na Punkt Kontroli Czasu.
Zawodnik Hyundaia próbował jeszcze odwrócić losy walki o końcowy triumf szarżą w trakcie Power Stage. Uzyskał najlepszy czas, chociaż przebił oponę i uszkodził samochód. Jednak ostatecznie przegrał rajd o 8,3 sekundy.
Griazin wywalczył drugi w karierze triumf w ERC. Jednocześnie wygrał trzeci z rzędu rajd zaliczany do RSMP.
Czołowa dwójka jechała w swojej lidze. Trzeci najlepszy kierowca został w tyle prawie o dwie i pół minuty. Był nim Chris Ingram (Skoda Fabia R5). Brytyjczyk zdobył pierwsze w karierze podium w ERC, pokonując po wyrównanym boju Niemca Fabiana Kreima (Skoda Fabia R5).
Przejdźmy do walki o mistrzostwo Polski. Faworytem był oczywiście Jakub Brzeziński (Ford Fiesta R5), który przewodził generalce z 28-punktową przewagą nad Grzybem i 50-punktową nad Marczykiem. Jednak popularny "Colin", który na ostatnią rundę sezonu zmienił samochód, poległ na szóstym oesie (Paprotki 2). W dziwnych okolicznościach uszkodził koło i stanął.
„Ta dyscyplina jest okrutna... musiało być coś w koleinie twardego, bo jechaliśmy bardzo czysto, a nagle felga w lewym tyle rozpadła sie na kawałki..." - napisał na Facebooku.
Dziś Brzeziński jeszcze próbował się ratować. Wrócił w systemie Rally 2, by walczyć o punkty na Power Stage. Ale nie zdobył ani jednego bonusowego oczka. Jest niewątpliwie wielkim przegranym rajdu, jak i całego sezonu.
O losach mistrzostwa zdecydował tylko jeden punkt! Taką różnicą Grzyb pokonał w tabeli łącznej sezonu Marczyka.
O ile Marczyk wygrał rajd w klasyfikacji RSMP - i uplasował się wyżej niż Grzyb na Power Stage - o tyle musi zadowolić się wicemistrzostwem. To jednak i tak bardzo dobry wynik dla zawodnika oficjalnego zespołu Skody.
Warto też odnotować, że Marczyk odniósł drugi triumf z rzędu w RSMP. W całym rajdzie zajął 5. miejsce.
Szósty ogólnie - i drugi w RSMP - był Łukasz Habaj (Skoda Fabia R5). Mistrz Polski z 2015 roku ustąpił Marczykowi tylko o 6,6 sekundy.
Grzyba sklasyfikowano na siódmej pozycji w całym rajdzie i trzeciej wśród kierowców zaliczanych do RSMP. 42-latek w niedzielę popełnił wiele błędów (co najmniej dwukrotnie opuścił trasę), przez co spadł za Habaja i musiał drżeć o mistrzostwo, ale zapewnił sobie je zdobyciem trzech punktów na Power Stage.
W czołowej dziesiątce rajdu znaleźli się jeszcze Czech Filip Mares (Skoda Fabia R5), Tomasz Kasperczyk (Ford Fiesta R5) oraz Węgier Norbert Herczig (Skoda Fabia R5).
Dziewiąty Kasperczyk w sobotę podobnie jak Pieniążek uderzył w drzewo, ale na swoje szczęście pojechał dalej. Z kolei dziesiąty Herczig dziś rolował.
Zwróćmy uwagę, że spośród kierowców sklasyfikowanych w TOP 10 aż ośmiu startowało Skodą Fabią R5.
Rajd Polski 2018 (runda Rajdowych Mistrzostw Europy i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski) - klasyfikacja końcowa po 15 odcinkach specjalnych (TOP 10)
|
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Nikołaj Griazin (Jarosław Fedorow)
| Skoda Fabia R5
| 1h 53m 43,5s |
2. | Jari Huttunen (Antti Linnaketo)
| Hyundai i20 R5
| +8,3s
|
3.
| Chris Ingram (Ross Whittock)
| Skoda Fabia R5
| +2m 25,9s
|
4. | Fabian Kreim (Frank Christian)
| Skoda Fabia R5
| +2m 43,2s
|
5. | Mikołaj Marczyk (Szymon Gospodarczyk)
| Skoda Fabia R5
| +3m 27,0s
|
6.
| Łukasz Habaj (Daniel Dymurski)
| Skoda Fabia R5
| +3m 33,6s
|
7. | Grzegorz Grzyb (Jakub Wróbel)
| Skoda Fabia R5
| +3m 38,4s
|
8. | Filip Mares (Jan Hlousek)
| Skoda Fabia R5
| +5m 33,7s
|
9. | Tomasz Kasperczyk (Damian Syty)
| Ford Fiesta R5
| +5m 50,6s
|
10. | Norbert Herczig (Ramon Ferencz)
| Skoda Fabia R5
| +6m 10,2s
|
Wyniki Power Stage (TOP 5):1. Jari Huttunen 8m 4,4s
2. Nikołaj Griazin +4,6s
3. Łukasz Habaj +12,9s4. Chris Ingram +13,6s
5. Mikołaj Marczyk +15,1sRajd Polski 2018 - klasyfikacja końcowa w RSMP po 15 odcinkach
specjalnych (TOP 10) |
---|
| Kierowca (Pilot) | Samochód
| Czas |
---|
1. | Mikołaj Marczyk (Szymon Gospodarczyk) | Skoda Fabia R5
| 1h 57m 10,5s |
2. | Łukasz Habaj (Daniel Dymurski)
| Skoda Fabia R5
| +6,6s
|
3.
| Grzegorz Grzyb (Jakub Wróbel)
| Skoda Fabia R5
| +11,4s
|
4. | Tomasz Kasperczyk (Damian Syty)
| Ford Fiesta R5
| +2m 23,6s
|
5. | Marcin Słobodzian (Grzegorz Dachowski)
| Subaru Impreza STi N15
| +7m 32,6s
|
6.
| Łukasz Kotarba (Tomasz Kotarba)
| Mitsubishi Lancer Evo IX R4
| +12m 25,6s
|
7. | Simone Tempestini (Sergiu Itu)
| Abarth 124 Rally RGT | +13m 9,1s
|
8. | Jacek Jurecki (Michał Trela)
| Peugeot 208 R2
| +19m 4,0s
|
9. | Andrzej Borkowski (Michał Jurgała)
| Ford Fiesta Proto
| +19m 19,8s
|
10. | Grzegorz Bonder (Jakub Gerber)
| Peugeot 208 R2
| +20m 58,5s
|
Power Stage w RSMP (TOP 5):1. Łukasz Habaj 8m 17,3s
2. Mikołaj Marczyk +2,2s
3. Grzegorz Grzyb +2,6s
4. Dariusz Poloński +16,0s
5. Tomasz Kasperczyk +19,4s
Rajdowe Mistrzostwa Europy - sezon 2018 - klasyfikacja generalna kierowców po 7 z 8 rajdów (TOP 10) |
---|
| Kierowca
| Samochód
| Pkt.
|
---|
1. | Aleksiej Łukjaniuk
| Ford Fiesta R5
| 150
|
2. | Bruno Magalhaes
| Skoda Fabia R5
| 115
|
3.
| Nikołaj Griazin
| Skoda Fabia R5
| 90
|
4. | Fabian Kreim
| Skoda Fabia R5
| 79
|
5. | Norbert Herczig
| Skoda Fabia R5
| 63
|
6.
| Chris Ingram
| Skoda Fabia R5
| 62
|
7. | Simos Galatariotis
| Skoda Fabia R5
| 50
|
8. | Grzegorz Grzyb | Skoda Fabia R5
| 49
|
9. | Jan Kopecky
| Skoda Fabia R5
| 38
|
10. | Jari Huttunen
| Hyundai i20 R5
| 31
|
Ostatnią rundą ERC będzie Rajd Lipawy na Łotwie, zaplanowany na 12-14 października.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski - sezon 2018 - klasyfikacja końcowa kierowców po 7 rajdach (TOP 10) |
---|
| Kierowca
| Samochód
| Pkt.
|
---|
1. | Grzegorz Grzyb
| Skoda Fabia R5
| 151
|
2. | Mikołaj Marczyk
| Skoda Fabia R5
| 150
|
3.
| Jakub Brzeziński
| Skoda Fabia R5 Ford Fiesta R5
| 146
|
4. | Tomasz Kasperczyk
| Ford Fiesta R5
| 96
|
5. | Dariusz Poloński
| Ford Fiesta R5
| 78 |
6.
| Marcin Słobodzian
| Subaru Impreza STi N15
| 73
|
7. | Łukasz Habaj
| Skoda Fabia R5
| 59
|
8. | Zbigniew Gabryś
| Ford Fiesta R5
| 48 |
9. | Jarosław Kołtun
| Ford Fiesta R5
| 42 |
10. | Łukasz Byśkiniewicz
| Hyundai i20 R5
| 42
|
2018-09-23 - G. Filiks
0
Komentarze do:
Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski